Monumentalne dzieło o polskiej sztuce animowanej
Polski film animowany od dekad cieszy się uznaniem na arenie międzynarodowej, zdobywając liczne trofea na najbardziej prestiżowych festiwalach filmowych. Polska szkoła animacji, w której w latach 60., 70. i 80. XX wieku prym wiedli tacy twórcy jak Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Witold Giersz, Daniel Szczechura, Mirosław Kijowicz, Kazimierz Urbański, Ryszard Czekała, Jerzy Kucia, Zbigniew Rybczyński, a później Piotr Dumała czy Mariusz Wilczyński, była ceniona na świecie na równi z „właściwą” polską szkołą filmową, reprezentowaną przez Andrzeja Wajdę, Andrzeja Munka czy Jerzego Kawalerowicza. To dziedzictwo stało się inspiracją dla monumentalnej publikacji Jerzego Armaty ANIMA. MISTRZOWIE POLSKIEJ ANIMACJI / MASTERS OF POLISH ANIMATION, wydanej w 2025 roku przez warszawskie Studio Animacji EGoFilm.
Liczący 520 stron, dwujęzyczny (polsko-angielski) album to kompendium wiedzy o polskiej animacji autorskiej. Książka prezentuje jej historię, różnorodność gatunkową i najwybitniejszych twórców – od pionierów, takich jak Lenica i Borowczyk, po współczesnych artystów, jak Marta Pajek. Składa się z 50 esejów omawiających dorobek mistrzów animacji, uzupełnionych posłowiem poświęconym młodym, obiecującym twórcom. Wśród bohaterów publikacji znajdują się takie nazwiska jak Tomasz Bagiński (Katedra), Piotr Dumała (Łagodna) czy Zbigniew Rybczyński (Tango). Każdy esej to wnikliwa analiza stylu i wkładu artystów w rozwój animacji. Całość wzbogaca część dokumentacyjna, zawierająca biofilmografie, bibliografię, dyskografię i filmografię. Integralną częścią wydania są cztery płyty DVD z filmami, które reprezentują twórczość omawianych artystów, dając czytelnikom możliwość bezpośredniego kontaktu z ich dziełami.
Na początku bieżącego stulecia zrealizowałem 36-odcinkowy serial dokumentalny dla Telewizji Polskiej, zatytułowany „Anima”, poświęcony dorobkowi najwybitniejszych artystów rodzimej animacji. Wydawnictwo „Anima. Mistrzowie polskiej animacji / Masters of Polish Animation”, zawierające omówienie twórczości czołowej „pięćdziesiątki”, uzupełnione o „pięćdziesiątkę” ich najlepszych filmów, to książkowe rozwinięcie tamtego pomysłu – pisze Jerzy Armata we wstępie.